Skład osobowy Zakładu
- dr hab. Mirosław Żarowski, prof. UWr - kierownik
- dr Eli Orner Kramer, prof. UWr
Charakterystyka Zakładu
Zakład Etyki od wielu lat aktywnie prowadzi szeroko zakrojone badania w zakresie historii myśli etycznej, analizując kluczowe postaci i nurty. Przedmiotem dociekań są m.in. etyka Arystotelesa oraz stoicyzm, wraz z dogłębną analizą jego recepcji w średniowieczu i czasach nowożytnych. Badacze z Zakładu Etyki eksplorują również związki etyki z retoryką i historiografią, a także analizują refleksję etyczną w hermeneutyce filozoficznej, koncentrując się na dziełach takich myślicieli jak Gadamer i Ricoeur. W obszarze zainteresowań Zakładu znajduje się również twórczość H. Elzenberga, czego dowodem jest przygotowanie edycji jego wykładów oraz dedykowana mu monografia. Istotnym nurtem badawczym jest myśl etyczna w tradycji fenomenologicznej, w tym przede wszystkim ta, którą reprezentują M. Scheler i R. Ingarden. Zakład aktywnie zajmuje się również dydaktyką etyki, poszukując skutecznych metod nauczania tej dyscypliny.
Szczególnym obszarem zainteresowań Zakładu Etyki pozostają badania nad dziejami polskiej refleksji etycznej, które analizowane są w kontekście rodzimej myśli społeczno-politycznej i religijnej. Badacze koncentrują się na dorobku takich postaci jak Wincenty Kadłubek, Stanisław ze Skarbimierza, Bracia Polscy, Sebastian Petrycy z Pilzna czy August Cieszkowski.
Ponadto, badania obejmują związki między etyką a ontologią, śledząc je w dziełach wpływowych filozofów, takich jak Nietzsche i Heidegger. Zakład odwołuje się również do tradycji fenomenologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia świata przeżywanego, analizując perspektywy M. Schelera, E. Husserla, E. Levinasa i J. Derridy.
W rozważaniach dotyczących etyki Zakład Etyki łączy perspektywę historyczno-filozoficzną z badaniami interdyscyplinarnymi. Tworzy to unikalne połączenie z dziedzinami takimi jak filozofia kultury, filozofia religii, filozofia polityki, metafilozofia, ekologia, pedagogika i estetyka. Inspiracja myślą P. Hadota i J. Domańskiego na temat rozumienia filozofii jako sposobu życia i ćwiczenia duchowego pozwala na konfrontowanie tradycyjnych koncepcji filozoficznych z wyzwaniami współczesności. Przykładem są takie zagadnienia jak: życie zgodne z naturą jako podstawa życia dobrego i mądrego; myślenie utopijne jako wytwór „geniusza etycznego” czy etyka przyjaźni i dialogu jako możliwy ideał dzisiejszych wspólnot akademickich. To interdyscyplinarne i holistyczne podejście pozwala Zakładowi Etyki na nieustanne poszukiwanie odpowiedzi na fundamentalne pytania dotyczące ludzkiego działania i sensu życia, zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym.